Docenten en medewerkers

Wil jij hier ook onder komen te staan? Kom dan bij ons solliciteren! Stuur een mailtje naar informatie@cursusbso.nl

Alexis Moran

Kleutercursus Engels
(groep 1-2)

Docente

Mijn verhaal

Ik ben Alexis Moran, native speaker Engels en moeder van twee zoons die ik tweetalig opvoed. Ik
werk sinds 2006 in de kinderopvang en geef sinds 2012 Engelse lessen aan kinderen.

Naast een bachelor Engels, heb ik de opleiding Sociaal Pedagogisch Werk afgerond en een TEYL-certificaat (Teaching English to Young Learners) behaald. Ik geef met veel plezier naschoolse Engelse lessen op scholen en BSO’s. Mijn lessen zijn speciaal ontwikkeld voor kleuters: we zingen en knutselen veel tijdens de les. Meertaligheid bij kinderen en Engelse lessen geven zijn mijn passies. Wat leuk dat ik dit met de kinderen van de CursusBSO mag delen!

Anna Stam

Musical

Docente

Mijn verhaal

Hoi, ik ben Anna! Ik ben opgeleid als theaterwetenschapper aan de UU, maar ik vind het veel leuker om creatief bezig te zijn met kinderen. Uit je hoofd en in je lijf! Ik geef al jaren met plezier musicalcursussen voor de CursusBSO. Het is namelijk ontzettend fijn om met een vaste groep enthousiastelingen toe te werken naar een musicalvoorstelling. Iedere keer is het weer een feestje om het fanatisme van de kinderen te merken wanneer we met elkaar aan het oefenen zijn. Met altijd weer een spetterend optreden als resultaat!

Naast musicaldocent ben ik yogadocent en geef ik graag yogalessen op scholen en na schooltijd. Deze twee disciplines zijn een mooie aanvulling op elkaar. Waar een theaterles naar buiten is gericht, is een yogales meer naar binnen gericht. Wederom uit je hoofd en in je lijf!

Anne Renders

Capoeira

Docente

Mijn verhaal

Met een dansachtergrond ben ik in 1999 gestart met capoeira aan het UCK bij Grupo Capoeira Brasil in Utrecht. Ik heb hiertoe besloten na het zien van een spectaculair optreden van deze groep. Het raakte me meteen en het was voor mij meteen duidelijk dat ik dat wilde gaan doen.

De cursus capoeira past enorm goed bij mensen met een speels karakter (en dus bij kinderen). Ik vind het doceren van capoeira inspirerend omdat kinderen minder remmingen/angsten hebben en geloven dat ze alles kunnen. Bij capoeira is een dergelijke mate van lef handig. Het is prachtig om mee te maken hoe kinderen door middel van capoeira zichzelf, hun lichaam en hun krachten leren kennen, en hun valkuilen overwinnen. Daarom geef ik al zoveel jaar met veel plezier les aan de leuke kids van de CursusBSO.

Bente Wilms

Bente Wilms

De teken- en schilderclub

Docente

Mijn verhaal

Hoi! Ik ben Bente, werkzaam als beeldend kunstenaar en kunstdocent, waarvoor ik twee studies heb afgerond aan de HKU. Sinds enkele jaren geef ik kunstlessen op basisscholen en werk ik in de buitenschoolse kunsteducatie. Ik word blij van het creatief bezig zijn met kinderen en vind het leuk om prikkelend lesmateriaal te ontwikkelen.

Het plezier van het maken. Creatieve handvatten om jezelf te ontdekken en te uiten. Goed leren kijken naar de wereld om je heen, waardoor je deze beter leert begrijpen. Experiment, proces en persoonlijke ontwikkeling zijn voor mij belangrijke waarden. Er bestaat geen goed of slecht en fouten maken hoort erbij.

Biniam Berhé

Sport & Spel

Assistent

Mijn verhaal

Ik ben Biniam Berhe Hail, 23 jaar oud, en heb de opleiding Sport en Bewegen afgerond. Ik vind bewegen heel leuk, daarom probeer ik ook dingen te doen die iets met bewegen te maken hebben. Mijn hobby’s zijn hardlopen en voetbal.

Cathelijne Kooi-van Dongen

Kidslab: bijzondere bordspellen bouwen

Docente

Mijn verhaal

Mijn naam is Cathelijne en ik ben moeder van twee kinderen, die bij de CursusBSO verschillende cursussen volg(d)en. Als ouder ben ik blij met dit concept van opvang en cursus in één, en ik vind het dan ook erg leuk dat ik daar nu zelf onderdeel van mag zijn.

Ik heb een technische achtergrond in Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft, en ben daarna overgestapt naar verschillende delen van het onderwijs, waaronder het primair onderwijs en de huiswerkbegeleiding. Nu begeleid ik kinderen tijdens technische worshops bij het KidsLab van de Bibliotheek Neude, of help ik ze verder bij een eigen project. Ik vind het heerlijk om met jonge kinderen te werken, kennis over te brengen en ze te zien ontdekken en groeien.

Een speciale band heb ik met 4- en 5-jarigen. Zet mij tussen een groep kleuters, en ik voel me als een vis in het water. Ik kan genieten van hun fantasiewereld en hun eerlijkheid (wat ze van dingen vinden), en zing en beweeg graag met ze tijdens mijn lessen.

Creatief blijf ik me graag ontwikkelen. Tijdens het eerste jaar Beeldende Kunst aan de HKU heb ik geleerd om op een andere manier naar de wereld om ons heen te kijken, en heb ik nieuwe materialen en technieken ontdekt zoals boekbinden.

In mijn vrije tijd wandel ik graag. Afgelopen zomer zijn we met het gezin het Pieterpad gestart vanuit Maastricht. Hopelijk komen daar binnenkort weer wat kilometers bij en als we dan onderweg ook nog een geocache vinden, is de wandeling compleet.

Eemke Koppelman

Willie Wortel op avontuur in de ruimte

Docente

Mijn verhaal

Als kind was ik altijd aan het onderzoeken en uitvinden, dingen uit elkaar aan het halen en nieuwe dingen aan het maken van de onderdelen. Knutselen was mijn lust en mijn leven, en dat is het eigenlijk tot op de dag van vandaag gebleven!

Zo ben ik na de PABO de kunstacademie gaan doen en in het bijzonder theatervormgeving, omdat daarin alles wat ik leuk vind samenkomt: verhalen verzinnen, nieuwe werelden creëren, en dat liefst samen met een groep mensen doen. Bovendien was het ook heel praktisch: decors verzinnen en bouwen, kostuums bedenken en maken, etc.

Inmiddels heb ik sinds 1994 een eigen bedrijf: Eemke Koppelman Createur d’Ambiance, dienstverlening voor uitvoerende kunst. Naast theatervormgeving doe ik veel decoratiewerk voor feesten en evenementen, muurschilderingen, e.d.

Maar het lesgeven aan kinderen is mij ook altijd blijven boeien en naast mijn theaterwerk ben ik dit blijven doen als creatieve-workshopbegeleider, als techniekdocent en op kinderfeestjes. Meestal creatieve lessen, maar de laatste jaren ook lessen in techniek en wetenschap. In het schooljaar ’12-’13 gaf ik techniek- en wetenschapsles op een basisschool aan groep 1/2 t/m 6.

Bij mij staat niet het eindresultaat centraal, maar de weg ernaartoe. Nieuwsgierigheid is hierbij het belangrijkste: vragen stellen en uitproberen. Zo kom je erachter hoe iets werkt en of/waarom het ook anders kan.

Eza Doortmont

BeeldBaas - Film en fotografie

Docente

Mijn verhaal

Hoi! Mijn naam is Eza en ik hou van veel verschillende (creatieve) dingen, maar ik heb vooral een enorme fascinatie voor het vastleggen van verhalen.
Ik werk als filmmaker en maak met name documentaire films, maar ik ben ook fotograaf. Eigenlijk is de wereld om mij heen één grote inspiratiebron. Het normale en misschien saaie is voor mij het mooiste om te kunnen vangen.

Het liefst leg ik die wereld vast met mijn camera’s. Op oude filmcamera’s met videobandjes en analoge camera’s met rolletjes, maar ook gewoon met mijn telefoon of met een echte camera.

In mijn workshops over film en fotografie geniet ik ervan te zien hoe kinderen ontdekken welke mogelijkheden de camera te bieden heeft voor de verhalen die ze bedenken. Waar fantasie de vrije loop heeft, maar waarbij die verhalen ook snel tot een product leiden dat met anderen te delen is. Door ze gerichte kaders en opdrachten te geven, ontdekken ze de vrijheid van het stramien en de mogelijkheden van beeld.
Bij de CursusBSO kijk ik er naar uit om kinderen eerst alle mogelijkheden te bieden, om ze daarna de vrijheid te geven om te werken naar een echt eindproduct dat zij zelf willen maken!!

Hedda van der Kwast

Turnen, Kleutergym

Docente

Mijn verhaal

Ik ben Hedda van der Kwast, moeder van vier kinderen. Al een aantal jaar geef ik nu met veel plezier Turnles op de CursusBSO, en daar is de kleutergym bij gekomen, waar ik erg blij om ben. Ik vind het belangrijk dat kinderen bewegen, want dat is goed voor lichaam en geest. Kinderen leren beter als er bewogen wordt, dus daar draag ik graag mijn steentje aan bij.

Het contact met de kinderen geeft voor mij veel voldoening. Elk kind is anders en dit geeft mij de uitdaging om uit hen het beste van zichzelf te halen. Maar het plezier staat voorop, dus als iedereen met een blij gezicht uit de les vandaan komt, is het voor mij goed. Ik heb weer zin in aankomend blok!

Jonas van Dalen

Parnassos, Woordkunst

Coördinator, Docent

Mijn verhaal

Ik ben Jonas van Dalen en ik ben alweer een jaar werkzaam op de
CursusBSO, dus misschien ken jij mij al wel! Wat de meesten niet weten, is dat ik ook werkzaam ben als schrijver in de film- en theatersector. En dat ik een heel diepgaande passie heb voor goede, sterke, spannende verhalen!

Voordat ik bij de CursusBSO kwam werken heb ik jarenlang gewerkt als zwemdocent en honderden kinderen leren zwemmen! Het afgelopen jaar heb ik ook mijn bevoegdheid gehaald voor de opvang van kinderen van 0-13 jaar.

Julianna Van Steen

Pracht en kraal, Lol met wol

Docente

Mijn verhaal

Hoi, ik ben Julianna. Ik ben 24 jaar en ben een paar jaar geleden verhuisd naar Nederland vanuit België.

Al sinds ik jong was, ben ik graag super creatief bezig. Ik zat op de Vrijeschool en leerde daar schilderen, tekenen, naaien, haken en breien, maar ook boetseren, mandenvlechten en koperslaan. Thuis werk ik veel aan tekeningen en schilderijen. Ook teken ik digitaal.

Mijn passie voor kinderen was al vroeg duidelijk. Ik heb stage gelopen bij een kinderopvang en op de lagere school. Dit vond ik altijd fantastisch! Toen ik werd benaderd met de vraag of ik bij de CursusBSO wilde werken, was er geen enkele twijfel. Het antwoord was ‘ja!’. Nu heb ik mijn diploma Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker behaald en geef ik alweer vier blokken zelf cursussen.

Buiten het werken met kinderen en creatief bezig zijn hou ik ook van zingen en paardrijden. Ik ben een gigantische dierenvriend en kook ook graag. Zo, dat ben ik in een notendop. Ik kijk uit naar een mooie tijd waarin ik de kinderen veel kan leren over de wereld en zichzelf.

Laura Simons

Dans, Toneel

Docente

Mijn verhaal

Mijn naam is Laura Simons en ik ben vorig jaar afgestudeerd aan de toneelschool in Utrecht. Ik werk bij de CursusBSO, maar ik ben ook werkzaam als actrice en theatermaker. Naast mijn passie voor theater heb ik ook een grote liefde voor dans en muziek. Verder houd ik heel erg van sporten en ben ik mega geïnteresseerd in voeding, het menselijk lichaam en het brein.

Lieke MacVille

Voorwaarts

Coördinator

Mijn verhaal

In 2020 heb ik de opleiding Fine Art & Design in Education op de HKU afgerond. Ik ben afgestudeerd als een kleine duizendpoot die veel kan en van alles leuk vindt. Ik heb onderzoek gedaan naar een burn-out, stress en de invloed hiervan op het creatieve vermogen. In de beeldende kunst ben ik verwonderd door vloeibare processen en optische illusies, die ik het liefst vastleg met mijn camera. Ik hou ervan om met mijn handen te werken; veel frutselen, knutselen en knoeien. Ik haal mijn plezier ook uit het overdragen van technieken aan iedereen die hiervoor openstaat. Ik werk met veel liefde bij de CursusBSO, waar ik creatief en sportief met kinderen in de weer ben. Het belangrijkste vind ik dat we plezier hebben en ontspanning kunnen vinden in wat we doen.

Lizet Willems

Zimihc

Coördinator

Mijn verhaal

Mijn naam is Lizet, coördinator van de locatie Zimihc.

Ik heb veel toneelgespeeld, lesgegeven en met verschillende soorten doelgroepen gewerkt. Naast dat ik bij de BSO werk, ben ik dramadocent en programmamaker geletterdheid jeugd bij de Bibliotheek Utrecht. Wanneer ik met nieuwe kinderen werk, kijk ik eerst goed wie de kinderen zijn en wat zij kunnen en willen. Op deze manier kan ik zien wat zij willen en kunnen leren.

Ik vind het heel belangrijk dat de sfeer in de groep fijn is. In een veilige, warme omgeving groeit je zelfvertrouwen en zit je lekkerder in je vel. Dit heb ik met name geleerd bij mijn opleiding Culturele Maatschappelijke Vorming. Sinds 2020 werk ik bij de CursusBSO. Ik begon als dramadocent en gaf de kleutercursus. Al na een jaar stroomde ik door naar de rol van coördinator van locatie Zimihc.

Maartje Beem

Zimihc, Koken en bakken

Coördinator, Docente

Mijn verhaal

Hallo! Mijn naam is Maartje. Al op mijn zestiende ben ik terechtgekomen bij de CursusBSO, voor een middelbare-schoolstage. Dit vond ik zo leuk dat ik sindsdien niet meer weg ben gegaan. Jarenlang heb ik met heel veel plezier als ondersteuner bij de kook- en bakcursus gewerkt. Inmiddels heb ik mijn opleiding gespecialiseerd pedagogisch medewerker afgerond en nu geef ik de kook- en bakcursus zelf. Zowel in de keuken staan als werken met kinderen zijn al lange tijd passies van me. Mijn moeder zei vroeger al tegen me: “Maartje, jij moet later gaan bakken met kinderen.” Dat ik dat nu echt aan het doen ben, vind ik super gaaf! Ik vind het leuk om tijdens de kookcursus samen met de kinderen te experimenteren met gezonde alternatieven en lekkere recepten.

Margriet Pen

Griftpark, Knutselbubbel en Kunsteldagboek

Coördinator, docente, administratieve ondersteuning

Mijn verhaal

Mijn naam is Margriet Pen. Ik ben 59 jaar, moeder van drie volwassen kinderen (en hun partners), oma van drie kleinkinderen en drie bonuskleinkinderen (en een 7e onderweg).

Ik kom uit Zutphen en groeide op bij ouders die creativiteit door de pap van alle kinderen mengden.

Aan het eind van mijn kindertijd beheerste ik veel verschillende technieken en was mijn creativiteit makkelijk toegankelijk.

Ik ging in Utrecht aan de Hogeschool voor de Kunsten theater en drama studeren, maar heb weinig met die opleiding gedaan: een blauwe maandag in een theatergroep en een paar jaar als dramadocent op lagere school gewerkt, meer niet.

Ik ben wel altijd blijven creëren en zo werd ik steeds beter in de technieken die al ik beheerste en leerde ik, waar me dat leuk leek of nodig was, nieuwe bij.

Dat bleef niet onopgemerkt en dus werd ik gevraagd om op de school van mijn kinderen vormgevingsklusjes te doen en met de leerkracht van groep 7 samen de handarbeidlessen mee te bedenken en geven. Daarna werd het meer: een vormgevingsopdracht, een baantje op een andere school, workshops als vakleerkracht op verschillende BSO’s, open atelier in mijn eigen huiskamer en de laatste vijfenhalf jaar voorafgaand aan de CursusBSO als pedagogisch medewerker op een reguliere BSO, met de nadruk op knutselen. Ik werd daar bij mijn afscheid “knutselkoningin” genoemd, een groot compliment.

Kortom, een schat aan leermomenten en een bak aan ervaring.

Ik heb bijzonder veel plezier in het werken met kinderen en ik hou ervan de eigenheid van elk kind aan te spreken en te stimuleren. Ik hou ervan kinderen technieken te leren, ik hou er van ze iets te laten maken waar ze trots op zijn. Daarnaast leren zij (hopelijk) van mij, maar leer ik ook van hen, elke dag opnieuw.

Op de CursusBSO ga ik op drie dagen de cursus Knutselbubbel aanbieden. In deze cursus is heel veel mogelijk qua opdrachten en technieken en daar hou ik van, al was het maar omdat ik het ook nog steeds leuk vind om nieuwe dingen te ontdekken en uit te proberen. Het geeft ruimte en ook uitdaging. Als er heel veel kan, wat kies ik dan voor de groepen die er nu zijn? Dat laat zich elke keer weer aanzien, want ik bereid niet in één keer het hele blok voor. Ik hoop dat het me dan gaandeweg lukt een passende cursus te  geven voor de desbetreffende groepen. Tot nu toe is dat naar mijn idee gelukt.

Hergebruik zal in beide cursussen een plek hebben, want dat doe ik het liefst: van iets ouds weer iets moois/nieuws maken.

Daarnaast zal ik twee dagen als coördinator op het Griftpark aan het werk zijn, een functie die ik erg leuk vind om te combineren met mijn cursussen. Ik hou van de verantwoordelijkheid en ik hou van het idee dat het ‘mijn’ tokootje is. Als eerste aanwezig en als laatste vertrekken, zorgen dat alles geregeld wordt en opgeruimd is, plus invloed hebben op hoe de locatie reilt en zeilt, vind ik prettig.

Marné van Veenendaal

Kunstkastelen

Docente

Mijn verhaal

Hoi, ik ben Marné van Veenendaal. Creëren en creatief bezig zijn met kinderen zitten mij in het bloed.

In plaats van voor de klas staan, koos ik er na mijn opleiding Handvaardigheid voor om creatieve cursussen te maken en deze te geven in buurthuizen en in mijn atelier. Ik werkte een aantal jaar voor het UCK (Utrechts Centrum voor de Kunsten) als beeldend docent, als pedagogisch medewerker op BSO’s en gaf kindercursussen in Bunnik. Mijn mozaïekpassie is ontstaan na de Vrije Academie voor Beeldende Kunst in Driebergen en kennismaking met mozaïek in Marokko.

Mijn bedrijf ‘Atelier Vieze Handen’ heb ik toen omgedoopt tot ‘Mozaïekmonumenten’. Hier geef ik cursussen, workshops en mozaïekfeestjes voor jong en oud. In mijn mozaïeken maak ik ook gebruik van oud porselein en aardewerk, om duurzaamheid een plaats te geven in mijn werk. I.s.m. met scholen of organisaties realiseer ik mozaïekprojecten, zoals bijvoorbeeld het maken van mozaïekbanken en de 17 mozaïektegels op de Croeselaan, die het SDG-mozaïekpad (Sustainable Development Goals) vormen. Mijn inspiratie haal ik uit reizen, natuur, duurzaamheid en andere kunstenaars.

Het werken met kinderen geeft mij altijd veel plezier, door hun speelsheid, spontaniteit en openheid, leergierigheid en ongebreidelde fantasie. Ik vind het leuk om aan hen nieuwe dingen te leren, maar hen ook vrij te laten in de uitvoering van een opdracht. Ondertussen reik ik tips aan. In mijn cursussen Creatief atelier en met name in Kunstkastelen wil ik meer uitwisselen met de kinderen. Wat is voor hen een inspiratiebron, waar worden zij door geraakt en/of wat vinden zij belangrijk in de wereld? De grote buitenwereld, maar ook hun kleine binnenwereld. Deze inspiratiebronnen en door mij aangedragen thema’s komen tot uiting in de opdrachten. We werken daarom met een grote verscheidenheid aan materiaal. Zowel gerecyclede als nieuwe materialen. Ik kijk ernaar uit om met de kinderen aan de slag te gaan.

Melde van Dijk

Muziekinstrumenten ontdekken

Docente

Mijn verhaal

Hoi, ik ben Melde en ik ben vakleerkracht muziek in het basisonderwijs. Eerst ben ik afgestudeerd op het HBO als Muziektherapeut, en daarna heb ik een opleiding aan het Conservatorium gedaan om ook muziekdocent te worden. Elk jaar volg ik steeds bijscholingen om inspirerend en vernieuwend te blijven werken. Sinds al heel wat jaartjes geef ik met veel plezier muzieklessen aan de groepen 1 t/m 8 op verschillende scholen. Ook geef ik muziekcursussen en ukelele-les na schooltijd.

Met kinderen werken geeft mij veel voldoening: kinderen in mijn muzieklessen zijn onderzoekend, spontaan, leren graag en creëren verrassende dingen. Ik vind het altijd een leuke uitdaging om kinderen met elkaar plezier te laten hebben terwijl ze zich in verbinding met elkaar muzikaal kunnen uitdrukken. Creatief bezig zijn is mijn speerpunt: nieuwe dingen ontdekken of zelf maken/ verzinnen. Het leuke is dat als je goed samenwerkt in de muziek, het ook nog eens fantastisch gaat klinken!

Het lijkt me inspirerend om ook op de CursusBSO ‘Muziekinstrumenten ontdekken’ te komen geven aan een enthousiaste groep kinderen. Met plezier muziek maken en in contact met elkaar zijn, staan bij mij voorop, en kijk eens hoe snel en met gemak je zo nieuwe muzikale vaardigheden leert! Voor je het weet, kun je al tien liedjes zingen en op diverse instrumenten begeleiden! Op naar een geweldige voorstelling!

Michelle Buffart

Parnassos, Op pad in de stad!

Coördinator, docente

Mijn verhaal

Ik ben Michelle. Ik werk vanaf 2017 al voor de CursusBSO. Jullie kennen mij ook wel als coördinator, maar ik geef zelf ook cursussen en dit blok hopelijk weer. Als ik niet mijn eigen cursus geef, dan ondersteun ik graag een andere docent. Daar leer ik ook van. Mijn opleiding was Creatieve Therapie Beeldend (nu Vaktherapie) en daar heb ik veel diverse creatieve vakken gehad. Ik vind het erg leuk die ook weer over te brengen aan jullie kinderen.

Ik hou van films, musea, kunst, concerten, muziek en uitgaan.

Sajdah Almostafa

Assistente

Mijn verhaal

Mijn naam is Sajdah Almostafa. Ik woon inmiddels 9 jaar in Nederland en volg de opleiding tot pedagogisch medewerker. Op dit moment ben ik bezig met de laatste onderdelen van mijn studie.

Sinds de zomervakantie van vorig jaar werk ik bij de CursusBSO. Ik begon als stagiaire en werk nu met veel plezier als ondersteuner. Werken met kinderen is voor mij veel meer dan een baan – het is iets waar ik elke dag opnieuw energie en voldoening uit haal.

Ik hou van de openheid, eerlijkheid en creativiteit van kinderen. In mijn werk vind ik het belangrijk om echt contact met ze te maken, hen veiligheid en structuur te bieden, en tegelijk hun eigenheid en talenten te stimuleren.

Zodra ik mijn diploma heb behaald, wil ik graag mijn eigen cursus ontwikkelen, waarbij ik mijn passie voor het werken met kinderen en mijn creativiteit kan inzetten om hen te laten groeien.

Wietske Vogels

Koken en bakken, Circus hoelahoep

Docente

Mijn verhaal

Uit wat ooit begon als een hobby, vuurdansen, is mijn passie voor circus ontstaan.
Ik heb de opleiding ‘Circus and Performance Art’ aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg gevolgd. Daar heb ik verschillende disciplines beoefend: trapeze, doeken, acrobatiek, etc. Maar mijn voornaamste specialisaties zijn hoelahoep, ringmanipulatie en luchtring.
Ik maak circustheatervoorstellingen voor kinderen, straattheater en korte circusacts. Neem gerust een kijkje op www.wietskevogels.nl.
Voordat ik het circus-virus opliep, heb ik de opleidingen SPW en HBO-V afgerond en een tijdje in de kinderopvang en verstandelijk-gehandicaptenzorg gewerkt.
Sinds 2018 werk ik met plezier bij de CursusBSO. Eerst als circusdocent en daarna ook als docent Hoelahoep en Koken en bakken.

Xenia Wever

Patisserie

Docente

Mijn verhaal

Ik ben Xenia Wever. Ik werk al sinds 2017 met veel plezier bij de CursusBSO.
Daarnaast werk ik gedurende het schooljaar als coördinator bij een stichting in Lombok en daar vang ik elke woensdag kinderen uit de wijk op. In de zomer organiseer ik allerlei korte activiteiten en zomerkampen voor kinderen die thuis minder geld of gedragsproblemen hebben. Verder heb ik mijn eigen bonbonbedrijfje. Ik geef soms workshops en ik maak en verkoop bonbons. In mijn vrije tijd ben ik graag creatief bezig (ik teken, schilder, knip en plak). Ik houd van experimenteren in de keuken en van reizen en lezen. Verder beoefen ik nu al zo’n 10 jaar capoeira.
Een vriendin heeft ooit gezegd: “Ik kan me geen Xenia voorstellen zonder kinderen.” Toch was het voor mij zoeken naar wat ik dan precies wilde “worden”. Ik heb mijn bachelor Pedagogische Wetenschappen afgerond en daarna mijn master Gezinspedagogiek.
Vervolgens heb ik ook nog de pabo gedaan. Ik heb gemerkt dat ik toch liever lesgeef buiten een school, met een klein groepje kinderen en meer rust en vrijheid. Ook staat creativiteit bij mij centraal.
Het werken met de kinderen op de BSO maakt mij gelukkig en in mijn werk probeer ik ook bij te dragen aan het geluk van de kinderen. Ik probeer ze zoveel mogelijk te leren en ze te inspireren. Ik probeer de cursus elke keer weer anders in te richten en nieuwe dingen met de kinderen uit te proberen. Ik geniet elke keer weer evenveel van het geven van de cursussen als van de interactie met de kinderen. Geen enkel kind is hetzelfde en ook elke groep is anders. Dat vind ik interessant en leuk! Als de kinderen het naar hun zin hebben, zich veilig voelen en zich gezien en gehoord voelen, als ik ze zie groeien, ben ik blij en is mijn doel bereikt!

Zoë Reef

Dans

Docente

Mijn verhaal

Ik ben Zoë Reef, 25 jaar, en ik geef met plezier de danscursus op de CursusBSO. Ik dans al sinds voordat ik kon lopen en heb op veel verschillende stijlen gefocust. Met name urban stijlen (hiphop, freestylen, house en locking), maar ook bijvoorbeeld modern en whacking. Nu focus ik vooral op het doorgeven van dans aan de volgende generatie. Het blijft me iedere dag opnieuw inspireren om te zien hoeveel kinderen kunnen halen uit dans. Zelfvertrouwen, leren samenwerken en vooral spelen en uitproberen: wat kun je eigenlijk allemaal met je lichaam? Om bijvoorbeeld te zien hoe kinderen soms een les binnenkomen met “Ik kan niet dansen” en de les uitlopen nadat ze hun moves aan de rest hebben laten zien, is geweldig.

Naast mijn werk op de CursusBSO focus ik veel op jongeren en talentontwikkeling. Zo werk ik in een jongerencentrum en bij Stichting Dynamic Arts, waar we jongeren stimuleren om hun passie voor urban arts te volgen.