Docenten

Abeka (docent creatief smartphonegebruik)

Abeka

Abeka is een verhalenverteller en filmmaker, met een passie voor het echte verhaal achter elke scene of shot. Hij heeft meer dan 10 jaar ervaring in de mediawereld als videojournalist, producer en editor. Hij heeft daarvoor veel gereisd door Afrika en Europa. Hij is betrokken geweest bij het maken van films en documentaires voor verschillende organisaties, bedrijven en international media houses, zoals ICRC Kenya Delegation, Human Right Watch, FAO Africa Regional Office, European Union, CNN, BBC Aljazeera en Associated Press.

Abeka is oprichter en directeur van Moving Minds Europe, een productiebedrijf met Europa als basis, maar met filialen in Afrika.

Alexis Moran (docente Engels")

Alexis Moran

Ik ben Alexis Moran, native speaker Engels en moeder van twee zoontjes die ik tweetalig opvoed. Ik heb 10 jaar werkervaring in de kinderopvang en geef sinds 2012 Engelse lessen voor Bilingual Kids. Sinds september 2016 ben ik eigenares van Bilingual Kids Utrecht Oost.

Naast een bachelor Engels, heb ik de opleiding Sociaal Pedagogisch Werk afgerond en een TEYL certificaat (Teaching English to Young Learners). Ik geef met veel plezier naschoolse Engelse lessen op scholen en BSO’s. Mijn lessen zijn speciaal ontwikkeld voor na school tijd: wij bewegen, zingen en knutselen veel tijdens de les. Meertaligheid bij kinderen en Engelse lessen geven zijn mijn passies, wat leuk dat ik dit met de kinderen van de cursus BSO mag delen!

Anna Stam (docente Avonturenyoga en Musical)

Anna Stam

Ik ben Anna Stam, geboren in Zeist en voornamelijk opgegroeid in Leusden. Momenteel woon ik met mijn vriend Bart en poes Loesje in Culemborg.

Mijn liefde voor theater is ontstaan in groep 7 van de basisschool waar ik mijn eerste toneelervaring opdeed als Scrooge tijdens het kerstschimmenspel. Tijdens de middelbare school was ik steevast elke vrijdagmiddag te vinden bij de toneelclub terwijl vriendinnen al aan het weekend begonnen. In deze periode heb ik ook buiten schooltijd veel musical- en dramalessen gevolgd. Na de middelbare school ben ik Theater-, Film- en Televisiewetenschappen in Utrecht gaan studeren en heb ik deze studie in 2010 in de richting van Theater afgerond.
Tijdens mijn studie werkte ik in de vakanties als animator op verschillende campings door heel Nederland. Het werken met kinderen vond ik echt fantastisch en dit miste ik dan ook in mijn opleiding. Ik ben daarom mijn liefde voor theater gaan uitvoeren binnen de kinderopvang. Hier heb ik als aanvulling mijn pedagogische diploma gehaald en ben ik uiteindelijk 6,5 jaar werkzaam geweest als locatiecoördinator van een Cultuur BSO in Maarssen. Ik heb in deze periode onder andere heel wat musicals geregisseerd, dramalessen gegeven tijdens/tussen/na schooltijd en succesvolle naschoolse musicalworkshops georganiseerd.

Met yoga kwam ik voor het eerst mee in aanraking toen ik nog een kind was. Niet door het zelf te doen, maar door op te groeien in een gezin waarin beide ouders naar yogales gingen en regelmatig hun matje in de woonkamer uitrolden. Inmiddels ervaar ik ook zelf wat de effecten van yoga zijn en hoe fijn het is door yoga en mindfulness rust en kracht te vinden. Deze ervaringen wil ik ook graag meegeven aan kinderen. In 2017 heb ik daarom mijn diploma voor docent Kinderyoga en docent Therapeutische Kinderyoga behaald aan de Jip & Jan Academie van Helen Purperhart.

Begin 2017 heb ik mijn eigen bedrijf MATS Kinderyoga & Theater opgericht en ga ik volledig verder als zelfstandige om op zoveel mogelijk plekken kinderen blij te maken. Met al mijn ervaringen van de afgelopen jaren wil ik door middel van theater en yoga kinderen helpen zich te ontwikkelen.

Theater en yoga hebben zeker overeenkomsten met elkaar. Ze zorgen allebei voor groei. Een theaterles draait om expressie. Kinderen leren zich te verdiepen in een personage, een verhaal te maken en dit tijdens een voorstelling te laten zien aan een publiek. Een yogales werkt precies andersom. Kinderen leren te luisteren naar zichzelf: wat vind ik fijn en wat voel ik? Waar een theaterles naar buiten is gericht, is een yogales meer naar binnen gericht. Deze twee disciplines zijn een mooie aanvulling op elkaar.

Anne Renders (docente Capoeira)

Anne Renders

Anne Renders is op haar 10e begonnen met dansen en wist al heel snel dat dit ECHT bij haar paste. Al snel was ze zeer fanatiek, trainde alle lessen die er werden gegeven op haar school en in het weekend deed zij de Opstapcursus/dansvooropleiding in Tilburg er nog bij. Ze is later architectuur en autonoom beeldende kunst gaan studeren, maar is daarnaast altijd blijven dansen. Totdat ze tijdens een uitvoering in 1999 van haar toenmalige dansschool een capoeirademonstratie zag. Zij was enorm onder de indruk en wilde meteen op cursus.

Zij werd leerling van een zeer gerespecteerde en beroemde capoeira mestre en medeoprichter van Grupo Capoeira Brasil, namelijk "Mestre Paulão do Ceará" bij wie zij nu nog steeds traint. Vanaf 2007 geeft zij les aan volwassen leerlingen van Grupo Capoeira Brasil in Utrecht en vanaf 2010 geeft zij ook dans- en capoeiralessen bij de CursusBSO.

Eemke Koppelman (docente survival en Willie Wortel naar de maan)

Eemke Koppelman

Als kind was ik altijd aan het onderzoeken en uitvinden, dingen uit elkaar aan het halen en nieuwe dingen maken van de onderdelen. Knutselen was mijn lust en mijn leven, en dat is het eigenlijk tot op de dag van vandaag gebleven!

Zo ben ik na de PABO de kunstacademie gaan doen en in het bijzonder theatervormgeving, omdat daar alles wat ik leuk vind samenkomt: verhalen verzinnen, nieuwe werelden creëren en dat liefst samen met een groep mensen doen. Bovendien was het ook heel praktisch: decors verzinnen en bouwen, kostuums bedenken en maken, etc.

Inmiddels heb ik sinds 1994 een eigen bedrijf: Eemke Koppelman Createur d'Ambiance, dienstverlening voor uitvoerende kunst. Naast theatervormgeving doe ik veel decoratiewerk voor feesten en evenementen, muurschilderingen e.d.

Maar het lesgeven aan kinderen is mij ook altijd blijven boeien en naast mijn theaterwerk ben ik dit blijven doen als creatieve workshopbegeleider, als techniek-docent en op kinderfeestjes. Meestal creatieve lessen, maar de laatste jaren ook techniek en wetenschap. In het schooljaar '12-'13 gaf ik techniek- en wetenschapsles op een basisschool bij groep 1/2 t/m 6.

Bij mij staat niet het eindresultaat centraal, maar de weg ernaartoe. Nieuwsgierigheid is hierbij het belangrijkste: vragen stellen en uitproberen, zo kom je erachter hoe iets werkt en waarom en of het ook anders kan.

Esther van Wageningen (Coördinator Voorwaarts)

Esther van Wageningen

Na mijn opleiding Creatieve Therapie (richting beeldende vorming) werkte ik een aantal jaren als beeldend therapeut met jongeren met leer- en gedragsproblemen. Ik werkte samen met een dramatherapeut en vond dit zo interessant dat ik in 2004 de opleiding voor dramadocent en theatermaker ging volgen aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Tegelijkertijd deed ik een opleiding voor poppenspeler.

Hierna werkte ik een tijd als dramadocent in het onderwijs, op lagere en middelbare scholen en in de kinderopvang. In 2013 kreeg ik de kans om te gaan werken als dramatherapeut en speltherapeut. De perfecte combinatie van mijn twee studies. Ik vind het geweldig om via drama en andere kunstvormen kinderen te helpen om bijvoorbeeld meer zelfvertrouwen te krijgen, om te gaan met lastige situaties, emoties te uiten en voor zichzelf op te komen.

Naast mijn werk als therapeut en docent ben ik ook zangeres en moeder van een dochter van 5. Ik ben 37 en woon in Utrecht.

Jan-Willem de Jong (docent recyclekunst)

Jan-Willem de Jong

Ik ben Jan-Willem, 26 jaar oud en afgestudeerd als docent beeldende vorming aan de Hogeschool van de Kunsten Utrecht. Naast mijn werk bij de CursusBSO ben ik dan ook werkzaam als docent beeldende vorming. Bij de CursusBSO heb ik meerdere cursussen gegeven en spring ik soms bij als ergens hulp nodig is. Ik ben begonnen bij de voetbal cursus en heb daarna de Hang-out cursus gegeven en geholpen bij de cursus Willie Wortels Werkplaats.
De belangrijkste regel op de CursusBSO is dat we er een leuke middag van maken. De ongedwongen en speelse manier waarop de kinderen tijdens de cursus iets leren helpt hier volgens mij aan mee. Kinderen vinden het leuk om nieuwe dingen te ontdekken en verbazen mij vaak met hun totaal originele ideeën.
Als docent bij de CursusBSO stimuleer ik de kinderen dan ook zelf een antwoord te geven op hun vraag. Vaak is het antwoord waar het kind zelf op komt anders dan mijn bedachte antwoord. De nieuwsgierigheid, de verwondering en het enthousiasme die ik vaak bij de kinderen zie maken dat ik als docent bij de CursusBSO ook een leuke en leerzame middag heb.

Maartje Bakker (docente Wobbelyoga)

Maartje Bakker

Na de Pabo in Rotterdam, met Montessorispecialisatie, heb ik orthopedagogiek in Groningen gestudeerd. Tijdens mijn masterstage ging ik naar Sint Maarten, in het Caribisch gebied. Vervolgens volgden ruim drie jaar van werken in zorg en onderwijs op dit eiland.

Terug in Nederland heb ik vijf jaar op Taalschool Utrecht gewerkt, een basisschool voor nieuwkomers. Dit heb ik de laatste twee jaar gecombineerd met het volgen van de post-academische opleiding tot schoolpsycholoog. Sinds november 2017 werk ik als consulent Passend Onderwijs bij SWV Utrecht PO.

Naast mijn werk is yoga mijn passie. Het helpt me de onrust van de grote wereld klein te maken. In een wereld vol spanning en prestatie, samen met kinderen ontspannen. Een veilige, fijne plek voor alle kinderen, waar iedereen zichzelf mag zijn. Zie voor meer informatie de website van mijn eigen bedrijf Praktijk Parelgolf.

Marcia Brink (docente tekenen, schilderen en koken)

Marcia Brink

Ik ben Marcia, afgestudeerd aan de lerarenopleiding Tekenen en Handvaardigheid. Tijdens deze studie deed ik mijn eerste ervaringen op in het onderwijzen van kinderen en jongeren. Na mijn studie koos ik uiteindelijk eerst een andere weg en ging aan de slag als publiciteitsvormgeefster.

Met de komst van mijn eigen kinderen heb ik mijn oude passie weer nieuw leven ingeblazen. Niet alleen mijn creativiteit delen met mijn eigen kinderen, ook heb ik zelf weer diverse cursussen opgepakt om mijn creativiteit verder vorm te geven. Ik heb mijn eigen teken- en schilderschool in Houten. Verder geef ik les op scholen, BSO’s en inmiddels ook aan volwassenen.

Mijn lessen staan in het teken van de eigen creativiteit. Kinderen worden gestimuleerd om goed te kijken en hun eigen fantasie te gebruiken. Plezier, proberen en fouten durven maken zijn belangrijk, zo bereik je de mooiste resultaten! De eigen invulling die kinderen geven staat centraal, die unieke blik wil ik graag naar boven brengen en stimuleren. Of het nu gaat om wat lekkers maken of iets moois creëren, stop er iets van jezelf in!

De verwondering en verbazing van de kinderen en trots op hun eigen resultaat zijn voor mij onbetaalbaar!

Margriet Pen (coördinator Wittevrouwenkade en docente hip voor nop)

Margriet Pen

Mijn naam is Margriet Pen, ik ben 53 jaar en moeder van drie volwassen kinderen en oma van een kleinzoon. Ik kom uit Zutphen en groeide op bij ouders die creativiteit door de pap van alle kinderen mengden. Aan het eind van mijn kindertijd beheerste ik veel verschillende technieken en was mijn creativiteit makkelijk toegankelijk.

Ik ging in Utrecht aan de Hogeschool voor de kunsten theater en drama studeren, maar ik heb weinig met die opleiding gedaan: een blauwe maandag in een theatergroep en een paar jaar als dramadocent op lagere school gewerkt, meer niet. Maar ik ben altijd blijven creëren en zo werd ik steeds beter in de technieken die al ik beheerste en leerde ik, waar me dat leuk leek of nodig was, nieuwe bij.

Dat bleef niet onopgemerkt en dus werd ik gevraagd om op de school van mijn kinderen vormgevingsklusjes te doen en met de leerkracht van groep 7 samen de handenarbeidlessen mee te bedenken en geven. Daarna werd het steeds meer: een vormgevingsopdracht, een baantje op een andere school, workshops als vakleerkracht op verschillende BSO's, open atelier in mijn eigen huiskamer en de laatste 51/2 jaar als pedagogisch medewerker op een BSO, met de nadruk op knutselen. Kortom, een schat aan leermomenten en een bak aan ervaring.

Ik heb bijzonder veel plezier in het werken met kinderen en ik hou ervan de eigenheid van elk kind aan te spreken en te stimuleren. Ik hou ervan kinderen technieken te leren, ik hou er van ze iets te laten maken waar ze trots op zijn. Daarnaast leer ik ook van hen, elke dag opnieuw.
Op de CursusBSO ga ik starten met een cursus textiele werkvormen. Hergebruik zal daarin ook zeker ook een plek hebben, want dat doe ik eigenlijk het liefst: van iets ouds weer iets mooi nieuws maken.

Marjolein de Leur (coördinator Zimihc en docente Kook-bak)

Marjolein de Leur

Mijn naam is Marjolein de Leur en ik geef de cursussen dans en koken op de CursusBSO.

In juli 2014 heb ik mijn diploma gehaald van de studie Culturele en Maatschappelijke Vorming. Koken en dans zijn mijn twee passies. Al vanaf mijn zesde jaar krijg ik dansles en het lesgeven heb ik van mijn dansdocent zelf geleerd. In de loop der jaren ben ik steeds meer gaan lesgeven en in 2013 ben ik met mijn eigen dansschool begonnen.

Koken is mijn tweede passie. Vroeger zat ik vaak in de keuken wanneer mijn vader aan het koken was en keek ik hoe hij dat deed. Soms hielp ik hem dan ook. Want, ook al lustte ik alleen maar pannenkoeken en patat, ik vond het wel leuk om zelf iets klaar te maken. Nu ik inmiddels ook andere dingen heb leren eten, vind ik het heerlijk om te koken voor vrienden en bekenden.

Deze twee passies wil ik graag delen met de kinderen van de CursusBSO. Ik vind het leuk om kinderen iets te leren. Hen te zien groeien en hun eigen creativiteit zien gebruiken vind ik het mooiste wat er is.

Merel van der Veldt (docente hang-out)

Onno Schmitz (docent film maken)

Vanuit diverse kanten in het medialandschap heb ik ervaring opgedaan. Begonnen als muzikant en geluidstechnicus, heb ik in 2017 de studie “Sound Design” aan de HKU afgerond. Geluid bij beeld is daarbij de richting, waarin muziek, klank en techniek samenkomen. Daarna kwam de focus meer op de techniek achter de media te liggen, zoals “filmscanning” en “media management”. Sinds enkele jaren ben ik zelfstandig filmmaker en geluidstechnicus voor bedrijven. In de loop der jaren heb ik diverse cursussen gedaan op het gebied van film en verhaal vertellen en ik deel dit graag met de volgende generaties. Vooral omdat de ontwikkelingen zo snel gaan en we in de gaten moeten houden hoe we als maatschappij veranderen, wil ik de kinderen van vandaag helpen om enthousiaste, maar kritische consumenten van beeld en geluid te worden.

Pauliina Lievonen (docente blokfluit)

Pauliina Lievonen

Ik ben oorspronkelijk Finse en heb eerst blokfluit gestudeerd aan het conservatorium in Helsinki. Omdat ik nog de wijde wereld wilde zien en verder wilde studeren ben ik naar Utrecht gekomen om hier aan het Utrechts conservatorium blokfluit en traverso te studeren. In 2000 ben ik afgestudeerd als Docerend Musicus.

Wat ik belangrijk vind om mijn leerlingen, of het nu kinderen of volwassenen zijn, mee te geven is: als je doorgaat en oefent dan wordt je beter. Ook al is iets eerst moeilijk, als je het in kleine stukjes knipt en steeds een klein stukje doet, dan heb je het na een tijdje toch onder de knie! En zelfs met die kleine stukjes kun je veel plezier hebben.

\Tijdens mijn studie ben ik ook Alexander-techniekles gaan nemen en uiteindelijk vond ik het zo interessant dat ik ook de lerarenopleiding Alexander-techniek heb gevolgd. Nu geef ik les in muziek en in Alexander-techniek, en maak ik gebruik van die inzichten om mijn blokfluit- en traversoleerlingen meer ontspannen te leren spelen.

Pauline Broers (docente hoelahoep- en latin-dance)

PaulineBroers

Ik ben Pauline en ik ben geboren en getogen in Utrecht. Al snel wilde ik de wereld verkennen en vertrok op mijn 17e naar Venezuela om vervolgens een aantal jaren in het buitenland te verblijven om te werken en te studeren. Ik kwam in 2015 weer terug naar Utrecht met een nieuwe passie. Hoopdance! Een ontzettend leuke en originele sport. Iedereen kan het leren.

Ik geef nu lessen en workshops op verschillende basisscholen en middelbare scholen in Amersfoort en Utrecht, maar ook buiten scholen om geef ik les aan vrouwen van mijn leeftijd. Hoelahoepen staat in het teken van niet opgeven, doorzetten, discipline en beweging. Buiten de lessen en workshops om treed ik ook regelmatig op en geef ik demonstraties op festivals en evenementen. Ik geef ook Latin Dance. Deze lessen zitten boordevol met leuke spellen op latin muziek en zumba aerobic dans.

Er is ook ruimte voor de eigen creatieve inbreng van de kinderen om zelf een dans te maken. Ik kwam er al snel achter dat ik kleur en creativiteit in mijn leven wilde. Ik deel deze ingeving graag met kinderen en volwassenen.

Ik heb verder een master in de Internationale en Vergelijkende Politiek afgerond. Ik heb mijn diploma behaald in Leuven, België. Na mijn studie heb ik een stichting opgericht. De Samfaina Foundation. Vanuit het geloof dat buiten de politiek om ondersteunende organisaties het verschil kunnen maken. De Samfaina Foundation ondersteunt creatieve ondernemers tijdens culturele projecten op het gebied van dans, muziek, beeldende kunst en andere disciplines.

Siënna Willemsen (docente buid-up 3D)

Docent Siëna Willemsen, bijna afgestudeerd aan de docentenopleiding op de kunstacademie (HKU). Zelf maker en ondernemer. Organiseert creatieve activiteiten voor kinderen.

Simon Haazen (docent "Doe alsof!" Club)

Simon Haazen

Hee ik ben Simon! Ik heb Docerend Theatermaker gestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Naast lesgeven sta ik op het toneel in educatieve voorstellingen op scholen door heel het land bij Theatergroep Drang en Theatergroep Mind Mix. Op dit moment studeer ik ook voor Docent Omgangskunde.

Op de CursusBSO kan ik verschillende cursussen geven. Aankomend seizoen doe ik de cursus "Doe alsof!" Club. In die cursus gaan we toneelspelen, het mooiste wat er is! En ik doe een 4 & 5 jarigen cursus. Een hele leuke doelgroep vind ik dat. Daar geef ik naast toneel ook beeldende kunst, muziek en dans. En bij de vakantieBSO zou je mij ook nog wel eens tegen kunnen komen. Tot snel!

Wietske Volgels (docente Circus)

Wietske Vogels

Ik ben Wietske Vogels, woon in Tienhoven en ben circustheatermaker. Uit wat ooit begon als een hobby vuurdansen, is mijn passie voor circus ontstaan.

In 2007 ben ik de opleiding ‘Circus and Performance Art’ aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg gaan volgen waar ik in 2011 afstudeerde. Sindsdien maak ik acts en voorstellingen voor festivals, theaters en scholen. Meestal voor familie- en kinderpubliek. Daarnaast geef ik af en toe les en workshops. Ik heb verschillende disciplines beoefend: zwaaiende en statische trapeze, cloud swing, tissue, verticaal touw, partner acrobatiek. Maar nu draait alles bij mij om cirkels. Mijn voornaamste circusspecialisaties zijn hula hoop, ring manipulatie en luchtring.

Onlangs heb ik een clownsopleiding gedaan bij de School voor Clown & Leven hier in Utrecht. Erg leuk! Voordat ik de weg van het circus in ben geslagen heb ik gestudeerd en gewerkt in de zorg. Ik heb de opleidingen SPW en HBO-V afgerond en gewerkt in de verstandelijk gehandicapten zorg en kinderopvang.

Xenia Wever (docente Chocola-la-la)

Yiling Hung (docente Chinees)

Yiling Hung

Yiling Hung komt oorspronkelijk uit Taiwan en woont sinds 2014 in Nederland. Haar moedertaal is Mandarijn Chinees en Taiwanees. Daarnaast spreekt ze ook Engels en Nederlands. In 2016 behaalde ze haar Master of Arts diploma aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Ze werkt momenteel als performing kunstenaar, ontwerper en scenographer.

Ze heeft in het verleden veel met kinderen van 4 tot 15 jaar oud gewerkt. Ze werkte als oppasser en bijlesdocent voor de algemene schoolvakken waaronder wiskunde. Ze houdt van haar moedertaal, het Mandarijn Chinees, want het is een erg oude en mooie taal. Ze volgde didactische cursussen om deze taal ook over te brengen op mensen met een andere culturele achtergrond. Haar creativiteit ondersteunt haar bij het lesgeven – ze kan ervoor zorgen dat je leerervaring niet saai maar juist boeiend is.