Kunsteldagboek (vanaf groep 5)

Er zijn ongelooflijk veel soorten papier: dun, dik, nog dikker (karton), behang, fotopapier, pakpapier, vulmateriaal en ga zo maar door. Wij gaan daarmee in deze cursus aan de slag.

Om te beginnen maken we een boekje. Misschien wel meerdere, want er zijn veel manieren om boekjes te maken, van heel simpel tot best ingewikkeld. Daarna vullen we het meest geschikte boekje in, elke cursusdag een andere bladzijde. We gaan knippen, plakken, scheuren, tekenen, doodlen, verven, stempelen, vouwen, overtrekken, kleuren en misschien zelfs borduren op papier. Soms kiezen we een kunsten(a)ar(es) en laten ons daardoor inspireren. Het één spreekt je waarschijnlijk meer aan dan het ander, maar je leert er altijd van. Wat je vooral leert, is dat jij een eigen smaak hebt. En die mag je elke les weer toepassen in de opdracht.

Zoals je misschien al tussen de regels door hebt gelezen, is papier dat normaal gesproken in de papierbak verdwijnt, soms heel geschikt om mee te art-journalen (een sjiek woord voor knutselen op en met papier). Dus als je deze cursus leuk lijkt, begin dan maar vast met sparen: inpakpapier, enveloppen, vulmateriaal van pakketjes, tekeningen waar je toch niet echt tevreden over bent, tijdschriften, oude boeken met mooie plaatjes … Kijk ook eens in een boekenkastje langs de kant van de weg, want daar staan soms schatten in waar je heerlijk in kan knippen en scheuren. Geen zorgen als dit niet lukt; ik heb al deze dingen ook voor je.

Hoe ziet een les eruit?

Een les met een nieuwe opdracht vraagt om uitleg aan het begin van de les. Ik maak meestal een voorbeeld van hoe de opdracht uitgevoerd zou kúnnen worden. De invulling is vervolgens aan jouzelf. Soms biedt het voorbeeld houvast, soms inspiratie, soms laten kinderen het volledig links liggen. Dat is allemaal goed. Jij maakt keuzes over vorm, techniek, kleur en indeling van lijnen, plaatjes en vormen op het papier.

Daarna gaan jullie aan het werk, ieder naar eigen inzicht en vermogen. Soms lopen er meerdere opdrachten door elkaar, omdat het tempo wel eens wil verschillen en ‘vlugge’ kinderen al aan een nieuwe opdracht toe zijn, terwijl anderen die van vorige week nog moeten afmaken. Dat geeft een echt atelier-sfeertje, waarbij de tafel uitpuilt van de materialen en jullie allemaal heerlijk creatief bezig zijn.

Doel van de cursus

  • Kennismaken met diverse materialen
  • Plezier krijgen/hebben/houden in knutselen
  • Dingen leren die je niet zo snel op school of thuis aangereikt krijgt
  • De waarde leren van re- en up-cyclen
  • Werken op de grens van wat je al kunt, waardoor er uitdaging is
  • Jouw eigenheid en creativiteit stimuleren

Door meerdere technieken te proberen ontdek je wat je wel/niet leuk of fijn vindt om te doen, of misschien wel dat je niet wilt kiezen omdat je alles leuk vindt (zoals ik).

Docent

Meer informatie over de docent, Margriet Pen, kun je vinden op de docentenpagina.

Locatie

De exacte locatie is opgenomen in ons cursusoverzicht. Een uitgebreide beschrijving daarvan en van de overige locaties, vind je onder locaties.

Kosten

Kijk hier voor de kosten.

Materiaalkosten

Voor deze cursus brengen wij maximaal € 1,90 per middag extra aan kosten voor materiaal in rekening.

Heeft u een vraag? neem dan gerust contact met ons op: